Naše filozofie a metody

INŠkolka už od roku 2014

Za základní nosný prvek předškolního vzdělávání považujeme vztah, nikoli výkon. Učitelka a dítě jsou partnery. Naši učitelé se podílejí na formování vztahu dítěte k okolnímu světu. Snažíme se rozvíjet dítě po stránce fyzické, psychické, sociální a rozvíjet je tak, aby na prahu školní docházky bylo jedinečnou a samostatnou osobností. Ve vzdělávání dětí upřednostňujeme prožitkové poznání. Mezi hlavní cíle patří celkový rozvoj osobnosti dítěte. Velký důraz klademe na respektování individuálních schopností a možností dětí, proto velmi úzce spolupracujeme s rodiči. Chceme docílit vybudování základů zdravého sebevědomí, sebedůvěry, ale také počátků sebekritiky.

Ve smíšené věkové skupině máme mnoho možností vést děti k toleranci, kompromisům a asertivnímu chování při řešení problémů.

Odborné i praktické znalosti a dovednosti všech našich zaměstnanců jsou na vysoké úrovni. V rámci rozvoje celoživotního vzdělávání naši pedagogové absolvují odborné semináře a školení vedoucí k neustálému profesionálnímu rozvoji a ke zkvalitňování poskytované péče a vzdělávání vašich dětí. Jako jedna z mála škol se můžeme pyšnit spoluprací s Mensou, která zaštítila zaškolení našich učitelů v unikátním systému učení NTC Learning, který zvyšuje efektivitu využívání mozkové kapacity v dětském věku. 

NTC (Nikola Tesla Centre) je o projekt, který je propagován v českých mateřských školách prostřednictvím Mensy ČR pod názvem Mensa pro školky.

Při tvoření ŠVP (školní vzdělávací program) vycházíme z českého prostředí a závazného RVP (rámcový vzdělávací program). Rozšiřujeme jej o pravidelné hodiny s rodilým mluvčím. Aktivit je mnoho, projekty jsou tvořeny dětem přímo na tělo, dle složení věku a pohlaví dětí.

Cílem a obsahem naší práce s dětmi je, aby děti opouštěly naši školu jako osobnosti jedinečné, sebevědomé, sebejisté, s vlastním rozumem, schopné vnímat svět kolem sebe, uvažovat, přemýšlet, jednat, tvořit. Osobnosti schopné přijímat i dávat, čelit problémům, které život přináší. ve spolupráci se SPC (speciální pedagogické centrum) řešíme individuální vzdělávací a výchovný přístup k dětem s ADHD, či jinými poruchami učení a chování.

Základním stavebním kamenem je úzká spolupráce škola – rodič.

Těšíme se na Vás a Vaše děti.

Daniela Možiešiková
ředitelka

3 hlavní cíle vzdělávání ve školce

Hejného metoda

aneb matematika hrou

Jistě jste si, milí rodiče, všimli, že matematika nepatří mezi oblíbené předměty dětí. Většina z nich se s ní potýká doslova od začátku základní školy. Matematika vzbuzuje respekt, ale i strach. Profesor matematiky Milan Hejný však našel způsob, jak dětem matematiku zpřístupnit a dokonce ji učinit zábavnou. Již několik let ukazuje dětem nebo učitelům nový způsob výuky.

Nejdůležitější je logika

Už žádné memorování vzorců a postupů. Děti samy postupně přicházejí na souvislosti a zákonitosti. Učitel jen vede. Důležitá není rychlost pochopení a řešení, ale schematické chápání matematiky. Metoda realisticky zobrazuje matematické problémy a vysvětluje správné výsledky na chybách. 

Nechte děti přemýšlet

Důležitý je poznávací proces. Dnes dětem hodně vysvětlujeme a nutíme je, aby nás reprodukovaly. Děti však mohou na řešení přijít samy. Diskutují, a tak se jim v hlavách vytvářejí určitá logická schémata. Každý problém je zasazen do tzv. matematického prostředí, které navazuje na zkušenosti dětí. Tato metoda vlastně podporuje skutečnost, že matematika je součástí dětského intelektu.

Odstraňuje strach. Děti musí přemýšlet samy a mohou samy docházet k závěrům. Jiné postupy netrestáme, ale podporujeme kreativitu.

12 principů Hejného metody

1. Budování schémat

Jde o propojení znalostí známého prostředí. Děti mají informace, které jsou v jejich vědomí, ale nemohou je okamžitě použít. Nečekaná otázka je může zaskočit. Pomocí představy předmětu, osoby nebo věci v myšlenkách pak najdou správnou odpověď.

2. Práce v prostředí

Pokud dítě zná prostředí, nerozptyluje ho neznámé, ale soustředí se na příklad. Hejného metoda využívá systém matematických prostředí, který zahrnuje všechny styly a fungování dětské mysli. Pokud dítě pochopí princip fungování příkladu, je vhodné jej aplikovat na různá prostředí, což umožní učiteli ověřit správnost porozumění dítěte. Dítě zjistí, že vzor příkladu se opakuje, jen se mění prostředí…

3. Prolínání témat

Informace nejsou dětem předávány mechanicky, ale dítěti je umožněno o předávaných poznatcích přemýšlet a kdykoli si je může připomenout. Neoddělujeme jevy a pojmy, ale používáme různé strategie řešení příkladů. Dítě si nakonec vybere způsob, který mu vyhovuje.

4. Podpora a rozvoj osobnosti

Jedním z hlavních motivů této metody je podpora samostatného myšlení dítěte. Žáci by neměli sdílet názory skupiny jen proto, že jsou většinové. Děti by měly umět argumentovat, diskutovat a hodnotit.

5. Motivace

Úkoly, které děti řeší pomocí Hejného metody, v nich nevyvolávají strach, řeší je s radostí. Správná motivace přichází od dětí sama. Na řešení přicházejí především díky sobě a svému úsilí, což je motivuje k řešení složitějších příkladů a k uvědomění si radosti z úspěchu.

6. Reálné zkušenosti

Strategie řešení příkladů využívají vlastní zkušenosti dětí, a proto si dítě může udělat vlastní úsudek. Např.: děti šijí kryt na krychli, takže se učí počítat obsah a obvod.

7. Motivuje jít dál

Nejúčinnější motivací je radost z úspěchu. Děti motivuje také uznání spolužáků a učitelů. Pokud se vám to podaří, máte chuť v tom pokračovat a věříte, že se vám to podaří znovu.

8. Vlastní poznatky

Dítěti zadáte úkol, ve kterém má k dispozici tři tyčky, ale musí z nich vytvořit čtverec. Zkouší to, přeskupuje tyčinky a zjišťuje, že ze tří nemůže vytvořit čtverec. Vytvoří trojúhelník. S daným číslem nelze vyrobit žádný jiný předmět, takže dítě použije k řešení problému uvažování. Tímto způsobem může zjistit obvodová a obsahová schémata obrazců.

9. Učitel

Učitele si představujeme jako lektora před tabulí. Studenti poslouchají, dělají si poznámky a ty si zapamatují. Hejného metoda staví učitele do jiné role. Žáci ve třídě společně přemýšlejí a diskutují a učitel diskusi pouze moderuje. Jejich vlastní náhledy a myšlenky jsou učitelem pouze usměrňovány.

10. Učení se z chyb

Hejného metoda využívá chyby jako prostředek k učení. Děti analyzují nesprávné odpovědi, což je vede k hlubšímu poznání. Rychleji si je zapamatují. Pedagogové chyby podporují a nechávají děti vysvětlit, jak dospěly ke špatným odpovědím.

11. Přiměřené výzvy

Učebnice matematiky, jejichž autorem je rovněž profesor Hejný, obsahují příklady všech úrovní. Jsou zde příklady pro chytřejší, ale i pro slabší žáky, kteří se řešením jednodušších úloh vyhnou pocitu studu. Učitelé rozdávají příklady podle potřeby žáků.

12. Spolupráce

Klasická forma je vlastně dlouhé čekání na výsledek na tabuli. Tímto způsobem se řešení příkladu ve třídě jeví jako spolupráce. Žáci říkají své znalosti a ten, kdo zná odpověď, ji sdělí ostatním. Tím jeho úkol nekončí – vysvětlí spolužákům, jak k výsledku dospěl, a odpoví na jejich otázky. Žáci si vytvářejí své znalosti, o kterých přemýšlejí, a získané vědomosti na sebe navazují.  

O autorovi:

Vít Hejný, autor metody, analyzoval důvody, proč se žáci nesnaží porozumět problémům a místo toho “šprtají” vzorce a poučky. Své znalosti však nemohl šířit kvůli tehdejší politické situaci. Poznatky vycházející z jeho vlastních zkušeností později zpracoval jeho syn Milan Hejný a spolu se svými spolupracovníky vydal v roce 1987 publikaci. Je autorem alternativních učebnic matematiky pro 1. až 5. ročník základní školy, které vznikly na základě jeho dlouholetých zkušeností. Prof. Hejný je propagátorem nového způsobu výuky, jehož filozofií je: “znát neznamená naučit se nazpaměť, ale především pochopit.”

Montessori

V naší mateřské školce využíváme také prvky Montessori pedagogiky, které jsou osvědčené a stále aktuální. 

Práci s dětmi orientujeme tak, abychom měli čas a možnost vnímat každou činnost více smysly. O všech fázích práce s dětmi diskutujeme, necháváme je vyjádřit vlastní názor, nápad, vnímat souvislosti, zkoumat. Dětem poskytujeme zpětnou vazbu, nikoli jednoslovné hodnocení. V naší práci nesoutěžíme. Podporujeme individuální přístup podle konkrétního a aktuálního zaměření jednotlivce a zároveň směřujeme ke zkoušení nových věcí. Samozřejmostí je používání Montessori pomůcek.

Montessori pedagogika je alternativní vzdělávací program, který se zaměřuje na podporu dítěte v rozvoji jeho znalostí a dovedností. Dítě je považováno za přirozeně dobrou osobnost, která by měla být ve svých aktivitách podporována dospělými. Dítě se věnuje činnostem pro své vlastní uspokojení, nikoli pro uspokojení učitele. Samotné učení by pak mělo probíhat bez zbytečného stresu a dalších projevů s negativním dopadem na psychiku dítěte. 

METODA UČENÍ NTC

Nicola Tesla Center

Metoda učení NTC je jedinečný systém výuky dětského mozku prostřednictvím cvičení, která mají vědecký základ v prokázaném zvýšení efektivity pomocí využití kapacity dětského mozku.  Výzkumy poukazují na skutečnost, že dětský mozek vytvoří 75 % všech nervových synapsí do 7 let věku. 50 % z nich se narodí do věku 5 let. Proto věnujeme značnou pozornost předškolnímu věku, efektivitě učení a využití dětské paměti. Pokud naše formální základní a střední školství pracuje pouze se zbylými 25 % možností využití potenciálu mozku, pak je rozvoj dítěte do 6 let věku nesmírně důležitý.